Näytösharjoitukset 7.-11.4.2014

Ohjelmassa oli näytös metallimusan keikkaillan keskellä Kulttuuriareena 44:ssä 12.4.2014. Tapahtuma asetti näytökselle oman haasteensa. Homma pitäisi hoitaa räväkällä otteella, freeplay-varusteilla, ilman mitään selityksiä ja kunnolla harjoitellen.

Tähän projektiin varattiin osa normaalia treeniaikaa 7.4.14 ja kahdet ylimääräiset treenit 8.4. ja 11.4. pelkästään näytösporukalle, missä näytöstä hierottiin kohdilleen. Näytösryhmään tulivat mukaan minun lisäkseni Seppo, Elisa ja Jaakko.

Ennakkoon tiedottelin, että 7.4. maanantaina olisi tunnin ohjatut treenit ja loppuajan keskittyisin näytösryhmän kanssa kulttuuriareena 44:n näytöksen suunnitteluun ja harjoitteluun.

Treeniohjelmaan olin varannut normaalia vauhdikkaammat ja hikisemmät treenit, että porukka olisi saanut typistetyistäkin treeneistä täyden annoksen miekkailua, mutta eipä tuota jengiä sitten tälle kerralle paikalle ilmaantunut, sen enempää, kun Paula ja näytösporukka. Niinpä päätettiin käyttää koko treenit näytöksen sisällön suunnitteluun ja näytöstekniikoiden harjoitteluun.

Yllättävän kauan siinä sisällön suunnittelussa sitten menikin, vaikka olin ennakkoon Jaakon kanssa suunnitellut nipun vaihtoehtoja, mitä näytökseen tulisi. Tekniikoiksi oli valittu ”mainosmielessä” sellaisia, mitkä saataisiin suhteellisen helposti toteutettua ja olisivat katsojalle näyttävän näköisiä ja aitoa kamaa historiallisista lähteistä, eikä siis mitään elokuvamiekkailua.

nh140507-1

Näytöksen suunnittelua 7.4.14. Mitä tekniikoita mukaan? missä järjestyksessä esitetään? Kuka mukana missäkin? Kumpi lähtee vasemmalta, kumpi oikealta?

Kun ensin oli päästy yhteysymmärrykseen, mitä tekniikoita oli mukana ja haettu niille looginen järjestys, alettiin testailla niitä käytännössä. Tekniikoiden sujuvuuden lisäksi piti huomiota laittaa siihen, että näyttävin osa tekniikkaa näkyisi hyvin yleisön suuntaan ja siihen missä vaihtoaseet olisi kätevintä olla sijoitettuna, mukanahan oli tikari, keihäs, sirppi, messer, buckler ja yhdenkäden miekka, sekä pitkämiekka, joten rojua oli aika hyvin jaloissa pyörimässä. Ongelmia tuotti myös jossain kohtaa muistaa, mikä tekniikka oli missäkin vaiheessa vuorossa, sillä mukana oli 18 tekniikkaa. Esitystä piti keskittyä katselemaan myös asiaan täysin vihkiytymättömän silmin ja tiputtaa pois ”liian samankaltaisia” tekniikoita. Tämä tapahtui pääosin ennen näytöstreenejä Jaakon kanssa asiaa pyöritellessä. Jotain taisi kyllä tipahtaa pois vielä treeneissäkin.

Ideana oli kasata näytökseen mukaan kaikki aseet, mitä meillä on seurassa käytössä, myös satunnaiset treenattavat. Ajateltiin näytöstä lähinnä mainoksena ja käyntikorttina. Edustettuna olivat lopulta Peter Falknerin ja Fiore dei Liberin tikari, Andre Liegniczerin buckler ja yhden käden miekka, Fiore dei Liberin keihäs, Paulus Hector Mairin sirppi, Antonius Rastin, Johannes Lecküchnerin ja Glasgow Fechtbuchin messer, Fiore dei Liberin ja Johannes Liechtenauerin pitkämiekka. Kokonaisuus painottui seuran pääaseeseen pitkämiekkaan, jota oli puolet koko paketista.

Taustamusiikiksi valittiin seuran sveitsiläisen ”hovisäveltäjä” Adrian von Zieglerin keskiaikahenkistä instrumentaalimusiikkia kolmen biisin setti. Säveltäjä on henkilökohtaisesti antanut seuralle luvan käyttää musiikkiaan vapaasti näissä yhteyksissä. Ensimmäisen kappaleen tuli soida ennen esitystä, herättämään yleisöä, että jotain on tapahtumassa ja kahden seuraavan soida varsinaisen esityksen aikana.

nh140507-3

Yhdenkäden miekan ja bucklerin näytösosuuden visiointia.

Näytös oli tarkoitus tehdä kahden metallibändin Fear Of Dominationin ja Verjnuarmun keikkojen väliajalla, joten päätettiin, että vedetään se räväkällä otteella, jottei ainakaan näyttäydyttäisi turhan neitimäisinä. Osumat päähän tehtiin näyttäviksi, niin että pään tuli heilahtaa osumasta, osuma vatsaan piti vetää osuman saanut kumartumaan jne. Treenatessa päät heilahtelivat välillä sitten jopa ennakkoon, mutta treenaamalla päästiin ajoitusvirheistä eroon.

Näytöksen hyökkäystä myös jatkettiin ”loppuun saakka”, eli voittaja löi ensimmäisen osuman jälkeen toisen ja välillä kolmannenkin lyönnin ja maahan kaadettu vastustaja lopetettiin taiteen sääntöjen mukaan.

Mukaan sijoitettiin yksi selkeä virhekin. Kumarruin punta falsa –tekniikan kaadossa liian alas ja maahan kaadettu Jaakko veti minut lattiaan, pääsi nousemaan polvilleen ja lyömään minua miekallaan. Ensin sain selälläni torjuttua iskun tai pari half sword-otteella, mutta lopulta miekan isku tuli perille saakka. Siinä oli ihan actionia ja rokkenrollia. Samanlaista meininkiä saatiin moneen muuhunkin tekniikkaan mukaan.

nh140507-4

”Jos minä kaatuisin osumasta tälleen…”

Erilaisten aseiden kohtaamista pukattiin myös vähän mukaan. Kolmesta tikaritekniikasta yksi oli aseettoman voitto tikarilla hyökkääjästä ja toisessa tikari päihitti pitkämiekan. Nämä sijoitettiin näytöksen alkuun. Näytöksen viimeiseksi laitettiin messerin voitto pitkämiekasta. Half sword-otteesti pistoon ja siitä kahvalla lyöntejä terästä kiinni pitäen piston alta vetäytyneeseen vastustajaan. Tämä tuotti ongelmia vaarallisuutensa vuoksi ja vaati oikeasti harjoittelua, ennen kuin saatiin se sujumaan kunnolla. Alkuunsa kohteena oleva Jaakko sai tarpeettomia kolhuja ja mm. maskin verkon kuvan otsaansa, vaikka kuinka yritettiin olla varovaisia. Tavoite oli silti säilyttää vauhti, joka muussakin esityksessä oli päällä, mikä oli hankalaa. Aluksi hirvitti koko sotku, mutta lopulta saatiin tämäkin toimimaan yhteispelinä niin hyvin, että vedettiin lopulta sama show ex-tempore ilman freeplay-varusteitakin t-paidat päällä myöhemmässä vaiheessa Kulttuuriareena 44 projektia venäläisvieraille ihan turvallisesti.

nh140507-5

Lattia kutsuu jälleen.

Ensimmäisissä treeneissä saatiin näytöspaketti kutakuinkin kasaan. Loppupuolella Jaakko ja Elisa treenasivat Kulttuuriareena 44:n näytössuunnitelman pohjalta hieman lyhyempää näytöstä, joka heidän oli tarkoitus esittää Martti Ahtisaaren koulussa 30.4.14. Minulle ja Sepolle jäi siinä välissä aikaa kevyeen ja kontrolloituun vapaamiekkailuun ilman suojavarusteita, pitkämiekka vs. pitkämiekka ja messer vs. pitkämiekka, mikä oli piristävää vaihtelua perustreenailuun.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Freeplay-kamat päälle ja harjoittelemaan näytöstä kellon kanssa 11.4.14.

Toisissa treeneissä hierottiin ohjelma läpi uudelleen ja uudelleen vapaamiekkaulukamat päällä. Tehtiin hienosäätöä, mietittiin kunkin osallistujan varusteiden sijaintia ja sitä, miten muistettaisiin aina seuraava toimintavaihe.

Kolmansissa treeneissä sitten otettiin jo sekuntikellolla aikoja, miten kauan esitys kestään. Sitä mukaa, kun esitystä pyöritettiin uudelleen ja uudelleen tippui käytetty aika ja saatiin toimintaan hyvä ote. Olihan se jo aikakin olla esitys kuosissa, sillä se grande finale metalliyleisön edessä olisi seuraavana päivänä…

– M!ka –

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s